تاثیرات مثبت ومنفی کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

مدرس:
نظرات:
دسته بندی:
تاثیرات مثبت ومنفی کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی
توضیحات
سرفصل ها
تاثیرات مثبت ومنفی کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

اگر به طور کلی بخواهیم نام ببریم کرونا بیشترین تاثیر منفی را بر استارت اپ های گردشگری و بیشترین تاثیر مثبت را بر روی استارت اپ های خرید آنلاین داشته است.

اما اگر بخواهیم وارد جزییات بشویم کرونا تاثیرات منفی بسیاری بر روی زنجیره عرضه, تقاضا ,بازارهای مالی, سرمایه گذاری ,تولید و تجارت بین المللی گذاشته است. از آن گذشته تاثیرات که بر روی چرخه کار گذاشته نیز قابل لمس و مشهود است اما هنوز آمار دقیقی از از خسارات وارد شده در دست نیست.

در این میان در حوزه فناوری اطلاعات برخی از کارها نیزهمچنان به فعالیت خودشان ادامه داده اند و حتی بیشتر از قبل نیز به رشد چشمگیری دست پیدا کرده اند و همین حوزه به کمک برخی کشورها آمده و آنها را از خطر ورشکستگی کامل نجات دادند.

از طرفی دیگر در این وضعیت که افراد اکثر خرید های خود را به صورت آنلاین انجام می دادند پس مصرف اینترنت نیز به دنبال آن افزایش یافته پس بنابراین از سرعت آن کاسته شده که این کاهش سرعت بیشتر در اروپا بوده که نارضایتی افراد را نیز به دنبال داشته است. ولی با این وجود کاربران ایرانی بیشتر از بقیه این کاهش سرعت را حس کرده ند.

پس با یک جمع بندی به این نتیجه باید رسید که شیوع کرونا باعث رواج کسب و کارهای اینترنتی مانند خرید آنلاین  شده و اعتماد مردم را به این شرکت ها جذب کرده و تاثیرات منفی آن این است که به دلیل نبودن شرایط برای فاصله اجتماعی و غیره افراد ناگزیر به دورکاری هستند و همین دورکاری نیز مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده است.

 

تاثیرات کرونا بر استارت آپ های گردشگری ایران

 

چیزی که مشخص است تاثیرات مخرب کرونا بیشتر بر روی صنعت گردشگری و شرکت هایی است که با این موضوع ارتباط دارند.از جمله هتل ها, شرکت هایی که به فروش بلیط  می پرداختند, مکان های اقامتی و بسیاری دیگر نیز از این تاثیرات بی بهره نبودند. 

 در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که کسب و کارهای اینترنتی بیشترین سود را از این جریان برده اند اما آنها نیز برای ادامه فعالیت خود با مشکلاتی مواجه شدند.

پس به طور کلی کسب وکارهای اینترنتی, خدمات مسافرتی و گردشگری بیشترین خسارات را متحمل شده اند.

 

رشد تقاضا در استارت آپ های خرید آنلاین کالا

در شرایطی که افراد مجبور بودند در خانه هایشان بمانند خرید خود را به صورت آنلاین انجام می دادند که نتیجه آن رشد 15 تا 50 درصدی این فروش های آنلاین بود. در این میان بسته های پستی نیز افزایش یافت که درآمد اداره پست را نیز به طبع افزایش داد که این آمار نشان دهنده 700 درصدی این مرسولات پستی بود.

از طرفی دیگر خانه نشینی افراد را مجبور به تماشای فیلم های آنلاین کرده است که این رشد نیز 65 درصدی بوده است.

همچنین در این شرایط افراد به دنبال کسب علم در اینترنت بوده و آمار کلاس ها و آموزش های آنلاین نیز افزایش 400 درصدی داشته است.

 

روند الکترونیکی شدن کسب و کارهای سنتی با تداوم کرونا

 

طبق پژوهش های انجام شده مردم جوامع نیز انعطاف پذیر تر شده اند در زمانی که افراد بخاطر بیماری کرونا بیشترین وقت خود را در خانه هایشان بودند و این بدین معنی است که حضور آنها در اینترنت پیدا شده که این تاثیرات مثبتی را از جهت وابسته نبودن کسب و کار ها به موقعیت مکانی و نیروی انسانی در این زمینه بوده است.

 به تدریج الگوی زندگی افراد و زنجیره عرضه و تقاضای کاربران نیز دستخوش تغییراتی شده است.

سوالی که پیش می آید این است که آیا با ادامه روند فعلی کسب و کارهای سنتی نیز همچنان به بستر الکترونیکی روی می آورند یا خیر؟

در جواب باید گفت بله زیرا این شرایط همچنان برقرار است و از پایان یافتن آن هیچ اطلاعاتی در دست نیست و آینده غیر قابل پیش بینی است و از طرفی دیگر الکترونیکی شدن کسب و کارهای سنتی هزینه های کمتری را در بر دارد پس این شرایط به سرعت بیشتری رواج پیدا می کند.این تغییرات در حوزه های خدمات بهداشتی , مراقبتی, سلامت و آموزش بیشترین سرعت و شتاب را دارد و پیش بینی می شود صنعت گردشگری نیز با ارائه خدمات گردشگری مجازی نیز به بقیه مشاغل بپیوندد.

 

ایران متحمل بیشترین فشار اینترنت در دوران کرونا

شرکت KASPR Datahaus که در استرالیا واقع شده تحقیقاتی در زمینه میزان فشار کرونا بر جوامع داشته که نتیجه این تحقیقات این است که ایران با کندی سرعت اینترنت که 25 درصد است بیشترین فشار را در این شرایط داشته است.

برخی از کشورها به منظور جلوگیری از افت سرعت اینترنت بعضی از خدمات را مجاز به استفاده از اینترنت نکرده اند.البته بعضی از شرکت ها با افزایش سرور های خود مشکلات ارائه خدمات را تا حدودی کاش داده اند .

 

شرایط کسب و کارها چه تغییری نسبت به سالهای پیشین داشته است؟

به طور کلی می توان گفت که یک روند مثبتی داشته است.هرچقدر اینترنت در کسب و کارها نفوذ کند و عملکرد پرداخت بهتر صورت بگیرد و برنامه نویسان این حوزه افزایش پیدا کند انتظار می رود که تاثیرات بسزایی بر روی عملکرد کسب و کارها داشته باشد.تنها مشکل آن قدرت خرید افراد جامعه است که دراین خصوص راهی برای رفع این شکل وجود ندارد.

 

بار دیگر به این موضوع خواهیم پرداخت که شیوع کرونا چه تاثیراتی را بر کسب و کارها داشته است؟

با گسترش بیماری کرونا هیچ کسب و کاری حالت میانه خود را نداشته است. به عبارتی دیگر یا رشد بسیار مثبتی را داشته اند و یا به طور کل به زوال انجامیده اید.

عمده ترین آسیب شیوع کرونا به کسب و کارهای اینترنتی

  • کاهش مشتریان یا به عبارتی تقاضا و کاهش درآمدهای ناشی از آنها
  •  کاهش حضور فیزیکی افراد و ایجاد مشکلات در انجام فعالیت های حوزه کسب وکار
  • مشکلات دسترسی زنجیره ارزش مانند ارائه دهندگان خدمات و پیمانکاران و... 

 

اگر بخواهیم طبق آمارهای بدست آمده از نظرسنجی افراد را بازگو کنیم تاثیرات کرونا به شرح زیر است:

  • 50.7درصد مردم شاهد کاهش در درآمد های خود بودند.
  • 41.7درصد کلیه کسب و کارها به طور کل تعطیل شده اند.
  • 13.5 درصد از افراد جامعه بیکارشده اند و شغل خود را از دست داده اند.
  • 26.3 درصد از افراد هیچ تغییری را در کار و درآمد خود نداشته اند.

0.6  درصد از افراد جامعه در کسب و کار خود به پیشرفت بسیاری دست پیدا کردند

تاثیرات مثبت ومنفی کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

تاثیرات مثبت ومنفی کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

تاثیرات کرونا بر استارت آپ های گردشگری ایران

روند الکترونیکی شدن کسب و کارهای سنتی با تداوم کرونا

شرایط کسب و کارها چه تغییری نسبت به سالهای پیشین داشته است؟

لیست دانلود

برای دانلود روی لیست کلیک و ایمیل خود را وارد نمایید.