تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های آن

مدرس:
نظرات:
دسته بندی:
تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های آن
توضیحات
سرفصل ها
تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های آن

 تحلیل داده ها به معنای این است که اطلاعات جمع آوری شده را مورد ارزیابی قرار داد و با استفاده از ابزارهای خاص و نمودار ها, آنها را به شکلی قابل فهم تبدیل کرد تا بر اساس آن بتوان تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد.

هدف اصلی از تجزیه و تحلیل داده ها کسب اطلاعاتی مهم است که می توان بر پایه آن به حل مشکلات پرداخت و یا به نتایجی مهم دست یافت.

نکته مهم این است که هرچقدر داده های ما بار اطلاعاتی زیادی داشته باشند تا نتوانیم به درستی آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم و به شکلی صحیح به تجزیه تحلیل آن بپردازیم, هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.پس چیزی که بیشتر از خود داده ها اهمیت دارد, تجزیه و تحلیل داده هاست.

 

ابزار های جمع آوری داده ها

  • مشاهدات

از اصلی ترین روشهای جمع آوری اطلاعات مشاهده است که شامل گوش سپردن به صحبت ها و یا صدا ها, تماشای صحنه و زیر نظر قرار دادن واکنش هاست.اما نباید فراموش شود که جستجوی بیش از حد حریم خصوصی افراد را خدشه دار نکند.

 

  • نظر سنجی ها

از دیگر روش های تجزیه و تحلیل داده ها , نظر سنجی است. در این مورد به صورت میدانی وارد عمل شده و از افراد مربوطه و یا متخصص یک سری سوالات پرسیده می شود که مجموع آنها اطلاعات سودمندی را در اختیار ما خواهد گذاشت, زیرا هرچقدر از افراد بیشتری این نظرات پرسیده شود داده های ما بار اطلاعاتی زیادی خواهند داشت و اینگونه از نظرات افراد بیشماری در خصوص مطلب مورد نظر به دست می آید.

 

  • مصاحبه ها

این روش برای مواردی کاربرد دارد که نیاز به جمع آوری اطلاعات به صورت زنده است و پاسخ افراد داده های ما را شامل می شود.

تفاوتی که میان نظرسنجی و مصاحبه وجود دارد این است که در نظرسنجی می توان تعداد سوالات بیشتری را مطرح کرد و به داده های بیشتری دست پیدا کرد.اما از طرفی دیگر در مصاحبه به طور زنده می توان واکنش افراد را مورد ارزیابی قرار داد و از لحن گفتگوی افراد نیز اطلاعات زیادی به دست خواهد آمد.

 

مراحل تجزیه و تحلیل داده ها

  • اهداف تعیین شده باشد.

قبل از هرچیزاین موضوع باید به درستی روشن شده باشد که هدف ما از انجام تحقیقات چیست؟و با تجزیه و تحلیل داده ها به چه چیز مهمی می خواهیم دست پیدا کنیم؟و یا با تحقیقات انجام شده به چه تصمیماتی تن خواهیم داد؟

همه فعالیت های ما زمانی بازدهی دارد که هدفی در پشت آن باشد.بدون هدف تمامی کارهای ما بیهوده بوده ونتایج به دست آمده نیز کارا نخواهد بود.

 

  • به پاسخ سوالات بپردازید.

پس از روشن شدن هدف باید به سوالات مطرح شده از تجزیه و تحلیل داده ها پاسخ داد و با یافتن جوابی محکم برای این سوالات طرح شده, داده ها بیشتر قابل درک خواهند بود.

 

  • جمع آوری داده ها

در این مرحله داده ها باید جمع آوری شوند و همچنین باید به گونه ای باشد که بتواند تمامی سوالات احتمالی را پاسخ دهد.پس نیازمند یک سری داده های جامع, کامل و دربرگیرنده تمامی موضوعات در مورد مطلبی خاص هستیم.

 

  • پالایش داده ها

تمامی اطلاعات جمع آوری شده به طور100% سودمند و خالص نیستند و همیشه یک سری جزئیات نامربوط و مسائل بدیهی وجود دارد که نباید باشد. پس در این مرحله به پالایش و خالص سازی داده ها خواهیم پرداخت تا اطلاعات اضافی و غیرمفید منجر به گمراهی ما نشود.

 

  • تجزیه و تحلیل داده ها

در این مرحله اطلاعات به دست آمده مورد پردازش قرار می گیرد و به تحلیل داده ها با استفاده از ابزار ها و روش های گوناگون خواهیم پرداخت.آنها را جدول بندی کرده و یا نمودارهایی برای آن ترسیم می کنیم که به فهم بیشتر اطلاعات کمک بسیاری خواهد کرد.در این مرحله یافته های ما قابل سنجش است و نوبت آن رسیده که بر اساس آنها تصمیم گیری های مهمی را انجام داد.

 

  • تفسیر نتایج

تمامی مراحل انجام شده بدین منظور صورت گرفت که به تفسیر نتایج بپردازیم.در این مرحله اطلاعات کامل شده مورد نقد وبررسی قرار گرفته و عملیات مورد نظر شکل می گیرد.

 

انواع تجزیه و تحلیل داده ها

  • تجزیه و تحلیل تشخیصی (Diagnostic analysis)
  • تجزیه و تحلیل توصیفی
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی
  • تجزیه و تحلیل تجویزی
  • داده کاوی
  • هوش تجاری
  • تجزیه و تحلیل آماری
  • تجزیه و تحلیل متن

 

بهترین ابزار های تجزیه و تحلیل داده ها

  • IBM SPSS– Elasticsearch -  Lumify– Plotly
  • Apache SAMOA  - Spark -  Talend– Skytree

Splice Machine – Xplenty -  Microsoft HDInsight

تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های آن

تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های آن  

ابزار های جمع آوری داده ها

مراحل تجزیه و تحلیل داده ها

انواع تجزیه و تحلیل داده ها

لیست دانلود

برای دانلود روی لیست کلیک و ایمیل خود را وارد نمایید.