موتور های جستجو اسپایدر ها یا خزنده های وب

مدرس:
نظرات:
دسته بندی:
موتور های جستجو اسپایدر ها یا خزنده های وب
توضیحات
سرفصل ها
موتور های جستجو اسپایدر ها یا خزنده های وب

موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟

وقتی شما به دنبال موضوعی هستید و آن را درموتور های جستجو, جستجو می کنید کلی مطالب به شما ارائه می شود که این مطالب دقیقا در همان لحظه درون وب بدست نیامده است.به زبان ساده تر باید گفت موتورهای جستجو این اطلاعات را قبلا بدست آورده و در پایگاه اطلاعاتی خود ذخیره کرده است و زمانی که شما جستجو را آغاز می کنید این مطالب نیز از درون این پایگاه اطلاعاتی جستجو می شود و به شما ارائه می شود نه در وب.

بخش های مختلف یک موتور جستجو به شرح ذیل است:

  •  Spiderیا عنکبوت
  •   Crawlerیا خزنده 
  •   Indexerیا بایگانی کننده
  •  Databaseیا پایگاه داده
  •  Rankerیا سیستم رتبه بندی 

اینک به توضیح موارد بالا می پردازیم.

1-Spider –(عنکبوت)

عملکرد اسپایدرها شبیه عملکرد هر یک از کاربران وب است با این تفاوت که اسپایدر ها کد های HTML را می بینند اما کاربران نتایج حاصل از این کدهارا.اسپایدرها مانند یک ربات عمل می کنند و کار جستجو را انجام می دهند.به صفحات مختلف سر می زنند و اطلاعات لازم را جستجو می کنند و در اختیار بخش های مختلف موتور جستجوگر قرار می دهند.اسپایدرها علاوه بر جمع آوری اطلاعات, به بررسی فعال بودن یا نبودن لینک ها نیز می پردازند.

2-Crawler (خزنده)

همانطور که در مطالب بالا گفته شد اسایدر ها به صفحات مختلف برای جمع آوری اطلاعات وارد می شوند اما این اجازه را کراولر به آنها می دهد.به عبارتی دیگر این کراولر ها هستند که فرمان جستجو را به اسپایدار ها می دهند و به بعضی صفحات اجازه ورود می دهند و به بعضی دیگر نه.پس اسپایدر ها برای این جستجو باید ابتدا ببینند که کدام صفحات برای انها مجاز است سپس به جمع آوری اطلاعات بپردازند.

3-Indexer(بایگانی کننده )

در این مرحله تمامی اطلاعات مورد نظر به ایندکسر ارسال می شود و ایندکسر به بررسی و تجزیه تحلیل آن می پردازد.بدین صورت که اجزای ان را به قطعات ریز تبدیل می کند و اینکه مثلا در هر مطلب چند کلمه کاربردی به کار رفته یا اینکه حجم مطالب چقدر است پس باید گفت تجزیه تحلیل و بررسی این اطلاعات خام به عهده ی ایندکسر هاست.  

4-DataBase (پایگاه داده )

حال نوبت به ذخیره این اطلاعات است. در این مرحله اطلاعات ابتدا فشرده و سپس ذخیره می شوند تا حجم کمتری از پایگاه داده را به خود اختصاص دهند.نکته اینجاست که یک موتور جستجوگر باید یک پایگاه عظیمی داشته باشد و مرتبا ان را به روز رسانی کند و اطلاعات قبل را نیز اصلاح کند. این یک ویزگی مهمی است که هر یک از موتورهای جستجو باید ان را دارا باشند.

5-Ranker(سیستم رتبه بندی )

در این مرحله تمامی اطلاعات قابل دسترسی هستند .وقتی شما عنوانی را سرچ می کنید این اطلاعات مشخص می شوند و سپس ازبا توجه به مرتبط بودن این اطلاعات از بشترین تا کمترین انها اولویت بندی می شوند و سپس در اختیار شما قرار می گیرند.

در اینجا توجه به این نکته ضروری است که فقط داشتن اطلاعات مهم نیست بلکه باید بتوان به درخواست کاربران بهترین پاسخ را داد وگرنه تمامی این اطلاعات بی ارزش خواهد بود.

 

خزنده ها یا موتور های جستجو چگونه کار می کنند 

وظیفه موتور های جستجو جمع آوری اطلاعات است .اما چگونه؟

خزنده های وب تمامی اطلاعات را می خوانند تا کلمات به کار رفته در مطالب را بشناسند و بدانند که هر کدام در کجا قرار گرفته اند.سپس

این کلمات را رتبه بندی می کنند.پس این موتورهای جستجو لیست بزرگی از این کلمات را دارند و با هر یک نیز مرتبط هستند.پس وقتی کلمه ای را جستجو می کنید خزنده ها تمامی اطلاعات مربوط به آن کلمه را به نمایش می گذارند.

ارتباط سئو و موتور های جستجو

اکنون با توجه به مطالب بیان شده شما می توانید سایت خود را بهینه کنید.به عنوان مثال اگر قصد تبلیغ کار خود را دارید باید باید در مورد انواع کسب و کارها مطالب منتشر کنید وگرنه موتور های جستجو نمی توانند به شما کمکی کنند و سایت شما به کاربران پیشنهاد داده نخواهد شد.

Robots.txt چیست؟

شما می توانید بر اساس قوانینی که برای Robot.txt خود تعیین می کنید فرمان بدهید که کدام قسمت از سایت شما دیده شود و یا از برخی از قسمت های سایتتان پوشیده باشند و یا اینکه همه آنها به نمایش گذاشته شود.

عواملی که در موتورهای جستجو اهمیت دارد موارد زیر است:

  • زمان انتشار مطلب
  • آیا مطالب دارای تصاویر یا ویدیو است یا خیر
  • کیفیت محتوا
  • میزان ارتباط محتوا با کلمه ی جستجو شده
  • سرعت بارگذاری وب سایت ها
  • و.....

به طور کلی عملکرد موتور های جستجو بدین صورت است :ابتدا خزش و ایندکس کردن اطلاعات سپس تهیه لیست مرتبطی از سایت ها برای کاربران.

چگونه می توان در حوزه موتورهای جستجو موفق بود؟

به گفته گوگل برای داشتن موتورهای جستجو بهتر باید اقدامات زیر را انجام داد.

  • در ابتدا سایت و صفحات خود را برای کاربران ایجاد کنید نه موتور های جستجو به زبانی ساده تر هرآنچه که به موتورهای جستجو نشان می دهید همان را در اختیار کاربران قرار دهید.

 

  • سایتی با لینک های متنی واضح و شفاف تهیه کنید و از اطلاعات مبهم و نا مربوط پرهیز کنید.

 

  • سایتی با محتوای مفید و اطلاعات غنی بسازید. سایتی موفق است که سرشار از اطلاعات جامع ,کاربردی و قابل دسترس در اختیار کاربران قرار دهد.

 

گوگل

در دنیای کنونی می توان گفت اکثر افراد جامعه با این موتور جستجو آشنا هستند.گوگل بزرگترین و قوی ترین موتور جستجو در دنیا است که با درنظر گرفتن Google image,Google map, وYouTube باید گفت بیش از 90 درصد جستجوها در این موتور جستجو انجام می گیرد.اگرچه موتورهای جستجو دیگری نیز وجود دارد که در حال حاضر مطرح هستند از جمله Yahoo وBing ولی طبق آمارها هیچ کدام به اندازه گوگل مورد توجه قرار نگرفته اند.

حال اگر سایتی را طراحی کرده اید و می خواهید که در گوگل نمایش داده شود باید فعالیت های شما بر روی سایت منظم باشد در غیر این صورت گویی سایت شما نا مرئی است .

 البته این نشان داده نشدن ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که بعضی از آنها را نام می بریم.

1-سایت شما تازه تاسیس باشد و هنوز برای موتور های جستجو قابل دسترسی نباشد

2-سایت شما از طریق وب سایت های خارجی لینک دهی نشده باشد.

3-سایت شما دارای کد های ساده ای است که ربات ها و خزنده های موتورهای جستجو را مسدود می کند.

4-سایت شما به دلیل استفاده از تاکتیک های اسپم توسط گوگل جریمه شده است.

 

 

 

موتور های جستجو اسپایدر ها یا خزنده های وب

موتور های جستجو اسپایدر ها یا خزنده های وب

موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟

بخش های مختلف یک موتور جستجو 

چگونه می توان در حوزه موتورهای جستجو موفق بود؟

لیست دانلود

برای دانلود روی لیست کلیک و ایمیل خود را وارد نمایید.