«یوز ایرانی» هم بالاخره پلاک شد

برترین‌ها: تب استفاده از وسایل نقلیه برقی در سرتاسر جهان فراگیر شده است و امروزه انواع و اقسام وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی در حال تولید و استفاده هستند. ماجرای ساخت خودرو برقی در ایران به سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد. زمانی که این خودرو به عنوان یک پروژه دانشگاهی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین با موفقیت ساخته‌شد و پس از مدتی نیز از بخش علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری سر در آورد، به تازگی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از مجوز پلاک گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «خودروی برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، پنج سال طول کشید تا استاندارد‌های آن اخذ شود، در حالی که خودرو‌های خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.»

«یوز ایرانی» هم بالاخره پلاک شد

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره خودرویی که تازه مجوز پلاک گذاری گرفته در این باره گفت: «مجوز پلاک گذاری برای موتور برقی چهار چرخ گرفته شده که فقط ظاهری شبیه خودرو دارد و گرنه همان موتور برقی است که پیش از این در سال ۹۵ توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت رونمایی شده بود.»

کرمی درباره دلایل تاخیر در دریافت مجوز پلاک گذاری هم اضافه کرد: «چند دلیل داشت. یکی این که این محصول در کشور منحصر به فرد بود و شبیه آن وجود نداشت به همین دلیل برای استاندارد سازی محصول گواهی انطباق گرفت تا این که بتواند تست‌های مربوط به سرعت، ایمنی، فنی و... را پشت سر بگذارد.» کرمی درباره دلایل دیگر هم افزود: «راهنمایی و رانندگی معتقد بود این موتور نیست بلکه خودرو است و باید استاندارد‌های خودرو از جمله ایربگ و... را داشته باشد در حالی که در کشور‌های دیگر طبق استاندارد‌های این گونه محصولات، آن‌ها در دسته موتور‌ها به شمار می‌آیند.»

«یوز ایرانی» هم بالاخره پلاک شد

خودروی ۲ نفره و چهارچرخ الکتریکی که ظاهرا قرار است به زودی به صورت گسترده عرضه شود و از همین حالا هم می‌توان آن را پیش ثبت نام کرد با حواشی به نسبت زیادی رو به رو بوده است.طراحی بسیار نزدیک این خودرو ۲ نفره به رنو توییزی که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط رنو رونمایی شد و در نوع خود جز اولین وسایل نقلیه با چنین شکل شمایلی بود سر و صدای زیادی به پا کرد.گرچه سازندگان این خودرو هم اذعان داشته اند که محصولشان را با الهام از نمونه فرانسوی ساخته اند.

«یوز ایرانی» هم بالاخره پلاک شد

در واقع چنین محصولی با هدف استفاده درون شهری ساخته شده است و به دلیل ابعاد کوچک مناسب عرضه در کلان شهر‌های شلوغ است.گرچه رنو پس از ۳ سال عرضه این خودرو موفق به فروش ۱۳ هزار دستگاه از آن شده است، اما هدف رنو بیشتر آشنایی مردم با چنین وسایل نقلیه هوشمند برقی بوده است که به داشتن هوایی پاک کمک می‌کنند و به دلیل استفاده از تکنولوژی اختصاصی خود از قیمت به نسبت بالایی در حدود ۷ هزار پوند هم برخوردار است.

این خودروی برقی مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ kw را دارا است (قدرتی کمتر از یک سوم قدرت پیشرانه پراید) و با هر بار شارژ که در حدود ۳ ساعت ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد توانایی پیمایش مسیری معادل ۱۰۰ کیلومتر را دارد.

وزن این یوز برقی نیز در حدود ۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده است که شرایط ایمنی خودرو را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و... از دیگر مشخصاتی است که تا به این لحظه از این خودرو ۲ نفره منتشر شده، اما با توجه به عرضه نمونه فرانسوی در طول سالیان گذشته تست و بررسی‌های زیادی از این خودرو منتشر شده است.

«یوز ایرانی» هم بالاخره پلاک شد

طول بدنه یوز توسط رنو تنها ۲.۳۲ متر اعلام شده و عرض آن هم ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است. سازنده ایرانی از عرضه دو مدل آن یعنی تک سرنشین به همراه فضای بار عقبی و دو سرنشین خبر داده است.در تست و بررسی مجله اتواکسپرس انگلستان آمده است که رانندگی رنو توئیزی در مسیر‌های کوتاه لذت بخش است، اما این خودرو مسلما گزینه مناسبی برای طی مسافت‌های طولانی نیست.

رنو حتی پا را فراتر از این گذاشته است و پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری آن را تحت شرایط open source یا متن باز در اختیار استارتاپ ها، محققان مستقل و خریداران شخصی قرار می‌دهد. براساس اطلاعات غیر رسمی قیمت در نظر گرفته شده برای یوز در حدود ۱۰ هزار یورو خواهد بود که رقمی گزاف برای یک وسیله پاک درون شهری با شرایط نامشخص فنی به نظر می‌رسد و ممکن است یوز را به سرنوشتی مانند توئیزی دچار کند.